mandag den 22. december 2014

Frisk som en havørn

Ja, sjovt ordsprog - måske er du frisk som en havørn, måske plejer du at være det, men du skranter eller måske bliver du aldrig igen, frisk som en havørn. Men....... du kan jo i hvert fald selv gøre dit til, at du i hvert fald er så frisk og rørig som muligt.

Kolding kommune har lavet og udgivet et hæfte på tolv sider, som indeholder små test, der kan hjælpe dig til at afgøre hvordan dit helbred er lige for øjeblikket - meningen er at du tager de små test regelmæssigt (fx. en gang pr. måned), så kan du følge med i om dit helbred bliver bedre eller værre - hvis du kan se tegn på at dit helbred forværres, har du mulighed for at søge hjælp og forebygge, hvilket vi jo altid ved, er bedre end at skulle behandle.

Testene er både på de fysiske og mentale funktioner, så en evt. depression vil også kunne ses, før den bliver meget alvorlig. (ved regelmæssige tests),


Hæftet er lavet af Heidi Jung Kristensen og Jakob Bakke, (på billedet ses Heidi Jung Kristensen, sammen med Søren Rasmussen, Seniorudvalgsformand) som begge er ansat i senior- og socialforvaltningen i Kolding Kommune, de har samarbejdet med Sygeplejeskolen i Vejle, hjemmehjælpere, hjemmesygeplejersker og de forebyggende medarbejdere - Jeg synes de har lavet et rigtig godt stykke arbejde, som er overskueligt og anvendeligt. Det er ikke et af de hæfter, hvor der er så mange test og øvelser, at du går helt i stå - det tager maks. 15 minutter.

Nu er det jo snart nytår - så du kan jo hente hæftet på biblioteket, et plejecenter/aktivitetscenter eller i en ældreklub - så kan du som nytårsfortsæt give dig selv den gave at checke op på om du giver din krop den service og hjælp den behøver. Forresten så ved jeg godt at alting er nemmere sagt end gjort, men jeg dyrker selv sport 3 gange ugentligt, og nogengange er det IKKE lysten der driver værket, men jeg er nærmest blevet afhængig af det, for jeg ved at jeg har det meget bedre og bliver meget, meget gladere efter at have plejet min krop, som den fortjener. Det er værd at gøre - på sigt, gør det dig meget gladere og frisk.

Mit nytårsfortsæt er at jeg gerne vil være bedre til at leve i nuet og nyde øjeblikket.

God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar